Thursday, September 10, 2009

PEMERINTAH INDONESIA LAMBAT BERTINDAK

Nampaknya setelah berkali kali rakyat Indonesia melakukan demonstrasi dan berbagai bentuk ancaman baru lah kelmarin pemerintah indonesia mengambil perhatian yang boleh di anggap serius kerana menghantar bekas naib presiden nya Try sutrisno ke malaysia untuk bertemu dengan kerajaan malaysia dan memberi jaminan yang rakyat malaysia di indonesia adalah selamat di sana dan ancaman adalah dari sekumpulan kecil rakyat indonesia saja .
kita boleh percaya kah kata kata seperti itu? tidak kah kita terfikir yang respons itu sudah terlambat? apakah yang telah di lakukan oleh pemerintah indonesia selama ini? mengapa mereka hanya berpeluk tubuh dan berdiam diri sehingga tercetus berbagai cemuhan dan gerakan anti malaysia di sana?

pada pendapat saya ini adalah satu perancangan yang di atur ....oleh siapa kita tak perlu tahu..tetapi dua tahun yang lepas Timbalan Duta Besar Indonesia di KL ada bertemu dengan beberapa editor kanan akhbar akhbar malaysia di hotel nikko jalan ampang . didalam pertemuan tersebut diplomat indonesia itu ada menyebut bahawa beliau merasa khuatir dan bimbang dengan berita berita negatif yang di siarkan oleh media Malaysia mengenai Indonesia yang pada pendapat beliau akan mengeruhkan hubungan antara Malaysia dengan indonesia . ketika itu memng jelas bahawa rakyat malaysia memang marah terhadap orang orang indonesia yang berada di sini yang tyer;ibat di dalam gejala gejala negati f dan kriminal . dia juga menyatakan " bagaimana jika media di indonesia bertindak balas? kata kata ini masih berbunyi di kuping telinga saya dan saya terbayang apa yang di kata kan oleh timbalan Duta Besar itu sudah menjadi kenyataan. media indonesia sudah bertindak balas .....dan berjaya memesong fikiran rakyat mereka .
jadi apakah yang perlu kita buat? Tak kan kita hanya nak berpeluk tubuh? media malaysia perlu bertindak balas , muat kan semula berita berita negatif mengenai rakyat indonesia di malaysia ...tak perlu menjaga hati lagi....kita perlu tunjukkan bahawa kita juga mempunyai maruah dan air muka .........wassalam...

No comments:

Post a Comment